Norges Førerhundforbund Posts

Nytt styre i Norges Førerhundforbund

Posted in Generelt, and Nyheter

25. og 26. mai avholdt Norges Førerhundforbund sitt landsmøte på Smarthotel i Oslo. Trafikksikkerhet på sykkel- og gangveier var tema.

Landsmøtet valgte nytt styre på fire personer. Slik vedtektene sier, er det styret selv som skal konstituere seg og fordele roller. Styret hadde konstituerende styremøte 30. mai, og rollefordelingen i styret er nå slik:

To viktige medlemskap

Posted in Generelt, and Nyheter

I løpet av vinteren og våren har Norges Førerhundforbund blitt medlem av to organisasjoner. Begge medlemskapene kan vise seg å ha stor betydning for vårt arbeid i tida framover.

Den 25. april ble forbundets søknad om medlemskap i Studieforbundet Funkis godkjent av årsmøtet i Funkis. Gjennom medlemskapet i Funkis (funksjonshemmedes studieforbund) får vi adgang til å søke om støtte til våre kurs og samlinger. Dette gjelder både for aktiviteter vi arrangerer sentralt, og aktiviteter som førerhundklubbene våre arrangerer. Funkis er en paraplyorganisasjon av ulike organisasjoner av og for funksjonshemmede. Organisasjonens oppgave er å fordele statlige voksenopplæringsmidler til sine medlemsorganisasjoner. Funkis bistår også sine medlemsorganisasjoner med veiledning og råd.

Noen tanker på Førerhundens dag

Posted in Generelt, Interessepolitikk, and Nyheter

Nå på Førerhundens dag registrerer jeg med glede at vi i den siste tida har hatt flere gode oppslag om førerhunder i mediene. Alt fra utfordringer vi møter på gang- og sykkelveier, til forstyrrelser av førerhund i arbeid, har blitt satt på dagsordenen. Alle mediesakene har stort sett fått fram god og korrekt informasjon. Jeg for min del mener vel at det kanskje blir litt vel mye hysteri rundt kontakten med andre mennesker. Utsagn som at man «daglig opplever å bli forstyrret» kjenner jeg meg ikke igjen i. Og jeg synes det er litt trist når mødre mer eller mindre hysterisk utbryter at den lille ikke får røre den hunden. Selvsagt skal det ikke klappes uten at man spør, men det skal det ikke uansett hvilken hund det er de møter. Og hvis vi mister kontrollen over hunden ved det minste klapp, bør vi kanskje vurdere vår egen rolle som hundens fører.

Fysisk atskilte gang- og sykkelstier?

Posted in Generelt, and Interessepolitikk

Norges Førerhundforbund etterlyser klare og entydige standarder for hvordan gang- og sykkelstier skal utformes for å ivareta alles trygghet. Å dele opp gang- og sykkelstier i egne traseer for syklende og gående kan være en god idé, men dette forutsetter at det gjøres på riktig måte. Gjøres det feil, skaper det ubehagelige eller til og med farlige situasjoner, konflikter og stress.

Norges Førerhundforbund mottar sponsorstøtte

Posted in Generelt, and Nyheter

PRO ISP er vår leverandør av Internett-tjenester. Nå har de valgt å støtte oss med gratis domene og webhotell.

“Webhotell og domene for alle dine behov – PRO ISP” er teksten som først møter deg som skjermleserbruker når du går inn på www.proisp.no. Nå har vi hatt vårt domene, våre nettsider og våre e-postlister der siden 2015, og vi er svært godt fornøyd med god support, raske og stabile servere og gode produkter.

Norges Førerhundforbund krever endringer i Faglig utvalg for førerhundspørsmål

Posted in Interessepolitikk

En av de viktigste sakene Norges Førerhundforbund har arbeidet med helt siden stiftelsen i 2012, er endringer av mandatet for og sammensetningen av Faglig
utvalg for førerhundspørsmål i NAV. Vi skrev notat om saken alt i 2012, og har skrevet et nytt i år. Forrige gang ble notatet sendt Arbeids- og velferdsdirektoratet. Men siden vi da ikke nådde fram, har vi nå valgt å stile våre krav direkte til Arbeids- og sosialdepartementet.

Slipp oss inn – Ta oss med!

Oppfordring på Førerhundens Dag

En førerhund gir uvurderlig frihet. Den skal følge føreren sin overalt, og vi skal i utgangspunktet dermed også ha adgang over alt med hunden vår. Vi skal slippe å argumentere og vise førerhundbeviset for å få tatt den med inn på ulike transportmidler og offentlige arenaer. Vi er avhengige av hunden vår i hverdagen, og den har lært å være til minst mulig sjenanse for omgivelsene. Men for ofte opplever vi at vi og førerhunden ikke er ønsket. Da skylder mange på allergi for å slippe å ta oss med i drosje osv.

Informasjon fra møte i samhandlingsforum

Posted in Interessepolitikk, and Nyheter

Etter oppfordring fra Norges Førerhundforbund har NAV fått i stand en ordning med samarbeidsmøter mellom Norges Førerhundforbund (NFF), Norges Blindeforbund (NBF) og NAV. Foreløpig er dette en prøveordning i en periode på to til tre år med to møter i året. NAV har kalt dette for samhandlingsforum. NAV er representert med Terje Otto Elvedal (Arbeids- og velferdsdirektoratet), Håvard Lauvås (NAV Hjelpemiddelsentral Hedmark) og Arve Bjørke Olsen (Faglig utvalg for førerhundspørsmål). Fra NFF deltar Thore Larsen (nestleder) og Tone Mathisen (representantskapet). Fra Norges Blindeforbund deltok Torunn Gaarder og AnnSofie Evensen på det første møtet. Sistnevnte er førerhundkoordinator ved Blindeforbundets skole. Både på forhånd og under møtet påpekte NFF at AnnSofie Evensen ikke er førerhundbruker og at det dessuten er flere uheldige sider ved hennes deltagelse på disse møtene. Blindeforbundet svarte at de ønsker å utpeke deltagere til hvert møte istedenfor å ha de samme deltagerne på alle møtene. Også NAV var ikke tilfreds med AnnSofies deltagelse og lot det komme til uttrykk både under møtet og i referatet fra møtet. På spørsmål fra NFF bekreftet Terje Otto Elvedal at AnnSofie Evensen ikke har lov til å være med på å lage innspill til anbudsrunder som Blindeforbundet selv skal delta i. Han sa at de tillitsvalgte og ansatte som er involvert i utviklingen av og gjennomføring av førerhundanbudet for blindeforbundets leverandører og underleverandører, ikke kan delta.

Førerhundbrukeres rettigheter

Posted in Generelt, and Interessepolitikk

Det er ikke alltid like lett å finne frem i jungelen av alt som er skrevet om anbudet på førerhund samt hva førerhundbrukere kan forlange av førerhundskolen og den nye hunden. Samtidig er det helt essensielt å vite hva vi kan forvente og forlange; i og med konkurranseutsettingen av førerhund er vi forbrukere, og vi må være bevisst på de ulike rollene når vi skal få førerhund.

Strålende førerhundarrangement er gjennomført!

Posted in Generelt, and Nyheter

Norges Førerhundforbund har avholdt sitt første førerhundkurs. Dette skjedde i tida 16.-19. juni på Gjøvik. Arrangementet skulle dekke to formål: gi ettertreningstilbud til førerhundbrukere og hunder, og samtidig gi faglig påfyll og skolering for hjelpetrenere. Begge målene ble nådd på en særdeles god måte, skal vi dømme ut fra tilbakemeldingene fra samtlige deltakere både under og etter kurset.

Gode priser på hotell for Norges Førerhundforbunds medlemmer

Posted in Nyheter

Norges Førerhundforbund har både i 2015 og 2016 avholdt landsmøtene hos Smarthotel Oslo. Det er mye ved dette hotellet vi liker svært godt. Spesielt vil vi framheve hotellets vennlige og imøtekommende ansatte som alltid er klare til å bistå ved behov for hjelp. Beliggenheten er dessuten sentral, det er kort vei til kollektivtrafikk og det er ganske enkelt å finne luftemuligheter for førerhundene våre. Etter våre positive opplevelser med Smarthotel har vi ønsket å gi alle våre medlemmer muligheten til å oppleve Smarthotel til spesielt gode priser.

Utsyn: Vanskelig å være førerhundbruker i Sverige

Posted in Generelt, Interessepolitikk, and Nyheter

Førerhundens dag er en god anledning til å se på førerhundbrukeres situasjon i andre land. Mens vi her i Norge har fått noen rettigheter som førerhundbrukere etter hvert, skal vi ikke langt for å finne en helt annen virkelighet. Mange betrakter Sverige som et land som forsøker å ivareta alle medborgeres behov og rettigheter, men det stemmer slett ikke alltid. Svenske førerhundbrukere har en historie å fortelle som vi trodde og håpte hørte fortiden til.

Gratulerer med dagen!

Posted in Generelt, and Nyheter

I dag er det den internasjonale førerhunddagen! La oss vise verden de flinke hundene våre. Førerhundforbundet har dessverre ikke økonomiske midler til store kampanjer, opptog etc. Derfor, den viktigste markeringen vi gjør er at hver og en bruker hundene våre og lar omgivelsene se alle de situasjoner de er nyttige, praktiske øyne for oss!